טיול לסין בהתאמה אישית
קורס לימוד סינית
מעוניין לכתוב בפורטל סין

על הסרט - עידן אייל

סרטים הם ראי לתרבותו של כל עם. הם צוהר לעולם עשיר ומורכב המתרחש בנקודות זמן שונות, במיקומים מגוונים ובסיפורים שנעים בין רומן אהבה אינטימי כמו ב"דרך הביתה" המתרחש במרחב של כפר נידח בצפון סין ועד לאפוסים היסטוריים אדירי תקציב, אלפי ניצבים ואפקטים מיוחדים כמו ב"נמר דרקון".

 

תעשיית הקולנוע בסין קיימת כבר מעל ל-100 שנה אך היו אלו בימאי "הדור החמישי" שהביאו אותה לקדמת הבמה, לחשיפה והכרה בינלאומית רחבה.

 

הדורות הראשונים של בימאי הקולנוע בסין לא באמת השאירו את חותמם ולא ממש באשמתם. סין מאז סוף המאה ה-19 (הצגת הקולנוע הראשונה בסין התרחשה ב-1896) סבלה ממלחמות עקובות מדם, תהפוכות חברתיות כלכליות ופוליטיות שדחקו את תעשיית הקולנוע לתחתית שרשרת המזון. בשנגחאי שהייתה העיר הקוסמופוליטית המתקדמת ביותר בסין של אותם הימים נאלץ הקולנוע הסיני להתמודד עם קולנוע הוליוודי שידו של האחרון הייתה כמעט תמיד על העליונה. בימיה הראשונים של הרפובליקה העממית של סין, כשמאו אוחז ברסן השלטון הייתה תעשיית הקולנוע אחד משפריו של השלטון ומאות סרטים הופקו ויצאו לאור (מעל 600 בין 66-1949). בתקופת מהפכת התרבות (76-1967) נעצרה תעשיית הקולנוע כמעט לחלוטין ומספר מועט של סרטים אושרו והופקו על ידי אשתו הרביעית של היו"ר מאו.  כל הסרטים ללא יוצא מן הכלל נשאו מסרים פוליטיים מובהקים. מותו של היו"ר מאו הביא רוחות חדשים. בימאים מוכרים לקחו על עצמם להחיות מחדש את התעשייה הקולנועית, זהו דור המעבר ובימאיו הם האבות הרוחניים של הדור החמישי. מחזור 1982, מהווה את תחילתו של הקולנוע הסיני כפי שאנו מכירים אותו במערב. זהו תהליך חשיפתה של סין בראי העשייה הקולנועית.

 

היום לאחר כמעט שלושה עשורים של יצירה קולנועית ענפה אנו עדים לשני תהליכים מקסימים שעוברת תעשיית הקולנוע הסינית והבימאים הסינים עצמם כאחד. מצד אחד קיימת התעסקות כמעט דוקומנטרית בשינויים החברתיים שסין עוברת בשלושת העשורים האחרונים. סיפורים אישיים, אינטימיים נוגעים ללב, לעיתים גם ביקורתיים כמעה כנגד המפלגה, המדינה והמודרניזציה; מצד שני השפעות מערביות הוליוודיות: הפקות ענק, רבבות ניצבים, תקציבים גרנדיוזיים בהם הנרטיב הסיני המוצג קרוב יותר לדרך בה המערב נוטה לראות את סין ופחות כפי שהסינים נוטים לראות את עצמם.

  

חשוב לציין כי אין אני איש קולנוע, מעולם לא למדתי ועסקי בנושא. הסקירה המוצגת לפניכם נוגעת פחות באומנות הקולנוע עצמה כי אם בהיבטים התרבותיים, בדילמות השונות המעסיקות את הבימאים ובהתפתחות שהקולנוע הסיני עבר ועדיין עובר מאז הגיח לראשונה למערב בשנות השמונים.   

 

נקודה נוספת הראויה לציון היא ההבחנה בין קולנוע סיני להונג-קונגי וטאיווני אף ששתיהן שייכות בצורה זו או אחרת לישות הסינית. הניתוק בין סין להונג-קונג וטאיוון הביא לצמיחתה של תעשיית קולנוע נפרדת ושונה לחלוטין. היום לאחר חזרתה של הונג קונג לסין והפשרה מסוימת ביחסים שבין סין לטאיוון אנו עדים לשיתופי פעולה רחבים ופוריים בין התעשיות השונות ואני חושב שכולם, ובמיוחד אנחנו הצופים יוצאים נשכרים.

 

צפייה נעימה

 

תקצירי ספרים על סין

לאתר של עידן אייל - www.idaneyal.co.il 

 

תקצירי הסרטים

סריקה קולנועית המציגה את התקציר של הסרט, הבמאי ומבט כללי על התקופה בה הוא נוצר, תוך הימנעות מביקורת גלויה מידי, הנובעת בעיקר מהאמונה כי יכולתו של הצופה לספוג את הסרטים השונים תלויה בגורמים רבים שאינם תמיד קשורים לסרט עצמו.

רשימת הסרטים הסיניים

רשימה זו מבוססת על סרטים מוכרים וידועים יותר שהגיעו למערב בכלל ולישראל בפרט. מיותר לציין כי בתעשיית הקולנוע הסינית מופקים מאות סרטים בשנה. רובם הגדול פונה לקהל המקומי ולנו כמערביים יש כלפיהם פחות נגיעה ועניין. אני בחרתי 40 סרטים שונים שהופקו משנות ה-80 ועד היום ולהם יש את הערך התרבותי הגדול ביותר בעיני. אני מתנצל מראש על עשרות הסרטים הנוספים שבחרתי שלא להכניס בשלב זה.

הבמאי ז'אנג יי-מו - Zhang Yimou

העשייה הקולנועית של ז'אנג היא ענפה וכוללת סרטים אינטימיים, ריאליסטיים, ביקורתיים, דוקומנטריים משהו הנוגעים בסיפורים הקטנים של החיים וסרטים היסטוריים בהם יש אלפי ניצבים ואפקטים חדשים. בשנת 2008 היה ז'אנג אחראי על טקס פתיחת האולימפיאדה ומה נפלאה הייתה התוצאה.

פירוט מסלול הטיולים בסין בהדרכתו של הסינולוג עידן אייל

עבור לתוכן העמוד