בייג'ינג – הווה מתוק – נסיעה בקו חמש – ד"ר שושן ברוש-וַיץ

קו חמש, קומתיים, שתי דלתות, כרטיסנית, אוטובוס ישן, שימשה קידמית מנופצת בצד, ממש לא אריסטוקרטי או "סנובי שכזה" כמו 5 התל-אביבי. יוצא מגבולות מרכז העיר, משוטט לו הלוך ושוב ברחובות ובשדרות, מדרום-מערב לצפון מערב, עוד לא זכה למעמד של אייקון תרבות עירוני.

מחלף

שתי מעלות בחוץ, מעיל, כובע, כרוכית פליז אדומה ומשובצת צמודה לצוואר. אני עולה בתחנה מספר 14 – weigongqiao – ליד הקמפוס של אוניברסיטת ביי-וואי [bei-wai].

13:40, רושמת בפנקס כדי לחשב מרחקים וזמן נסיעה. מעט אנשים, מושבים פנויים, מערכת כריזה בסינית ובאנגלית, אוטובוס שהפך ל- "sight seeing" בלי כוונה מלמעלה. נותנת ללא נודע להתבהר. האוטובוס מזגזג: קצת מדרים וקצת נוסע מזרחה. תעלות מים קפואות למחצה, רחובות בייג'ינג טיפוסיים נפרשים משימשת הקומה השנייה: רחבים, ארבעה מסלולים ראשיים ועוד שני מסלולים בכל "שול" – עבור רכבים הפונים לרחובות צדיים, ועבור אופניים ותלת-אופן.

רחוב

שדרות נקיות, עצים בשלכת, נוף אורבני גלוי לעין. זה הזמן למסע חורפי. בקיץ חם מדיי באוטובוסים וגם מוסווה מדיי. הרחובות מחופים בעלוות ענפים. כעת האוטובוס מנגח ענפים ערומים, גוזם פה ושם.

עצים

מה רואים?

בליל בייג'יני טיפוסי: בנייני מגורים ורודים, אפרסקיים ואפורים רבי 22-21 קומות; בנייני מגורים ארוכים בעלי 6-5 כניסות וארבע-חמש קומות, מועדים לפינוי-בינוי מתקרב ובא. בניינים מחוברים שם "למעלה בדרגים העליונים" בסגנון בייג'ינג.

רב קומות

שרידי הוטונג שכבר פונה, בשכונות של בתים אפורים נמוכים, חד-קומתיים, על פני סימטאות מאובקות וחרבות.

בית חד קומתי

מגרשים ריקים מוקפי חומות שעגורנים מהפכים בהם עולם ישן בעולם חדש; בנייני ציבור מאסיביים, חנויות, קניונים.

תעלת מים מלכותית שפוגשת את מסלול הנסיעה של קו 5 ונפרדת ממנו חליפות;

תעלת מים

כביש

תעלת מים

עצים

פארק zizuyuan [אנשים רוקדים בו ליד השער המערבי, גם בשעות אחר הצהריים המוקדמות]. רחובות רגועים, מחלפים, גשרים, גם ארובות, פגודה במרכז העיר ופגודות בצפון, בקצה מה שהיה הגן הקיסרי של ארמון הקיץ. שיחים מחופים בשוליים בקירוי ירוק להגנה מפני הכפור. עוד פארק וכבר מתקרבים לסוף המסלול בקצה הדרומי. מבנה בעל גג ענק וקמור – איטצדיון? – מתגלה מקרוב כתחנת הרכבת דרום של בייג'ינג. קטרים לבנים מחודדי אף, קלי תנועה ורוחשי תזוזת אוויר שקטה, נכנסים בשעריו. על הלוח האלקטרוני בסינית ובפין-יין כתוביות מוארות: הרכבת לטיינג'ין תצא ב- 14:45 14:55 15:15; 15:25; 15:35 [איזה גודש מרשים]. הרכבת להאנגז'ו ב- 14:53; הרכבת לצ'ינגדאו ב- 15:48 [לפני שנה בדיוק נסענו בה 6 שעות מעניינות].

הצעות לעצירות

אילו היה לי זמן וחשק, ואילו היה יותר אביבי בחוץ, הייתי יורדת ועולה בכמה מקומות.

התעלה המלכותית – הייתי יורדת בתחנה ברחוב BAIYUN LU או בתחנת MUXIDI BEI והולכת לאורך הטיילת של תעלת המים היפה או על המדרכה בגובה פני הכביש. גלוית-נוף-מים, אנשים מפתיעים, כלבלבים מחופים בלבוש, פה ושם גברים יושבים ומסתפרים סתם-כך-בחוץ. עוברים ושבים ישמחו לחבור אליכם. שם, גם הם וגם אתם, לא רואים מערביים במשך שעות.

ארמון הקיץ – אם עוד לא ביקרתם בו או אם לא נכנסתם אליו מצד צפון, מחכה לכם כניסה דרמטית, וחזרה ברכבת תחתית מתחנת BEIGINGMEN.

תחנת XINMENQIAO – ביקור קצר בכפר בפאתי הכרך על דרך XIANGSHAN Rd. [=הגבעות הריחניות].

הגנים הבוטניים והגבעות הבשומות – בסוף המסלול. כל אתר כזה מצריך יום טיול משל עצמו. הכל פה גדול ונפתח לעוד ולעוד מרחבי בייג'ינג וסין. העיר הזאת לא קטנה, לא "לוחצת בצדדים" [א' גפן].

^^^^^^^^

בפאתי הגבעות הריחניות, צלצול טלפון. א' מדבר.

– "איפה את? יום שישי אחד, יום שישי שני…"

– לא תאמין, אני שוב ליד הגבעות הריחניות.

– אה, הגבעות הבשומות", מתקן א' לעברית סינית פיוטית. פעם תיכננו לצאת ליום צילומים בגבעות.

– "אני בקו חמש נוסעת לי בכפר, בין ההרים, רחוק מהים, אין לקו הזה חוף או סוף."

– "האוטובוס מלא עשן", הוא מצטט את משינה [יובל בנאי ושלומי ברכה], "עם שתי זקנות וכרטיסן".

– "כרטיסנית", אני מתאימה למציאות, "שתי קומות, שתי דלתות, בלי עשן, הרבה בטון, מלא חזון."

^^^^^^^^

נסעתי רחוק, מצאתי הווה מתוק, כיף לשיר משינה בקו 5 בבייג'ינג.

^^^

בקטנה: למי שרוצים להתחיל את המסלול בדרום ולהצפין עם קו 5 עד לצפון, מומלץ להגיע ברכבת התחתית, בקו 4, עד לתחנת רכבת דרום, לצאת מ"המתכת באדמה" [=די-טייה בסינית] אל מסוף התחנה, לחצות את הכביש ולעלות על קו 5. לטפס לקומה השנייה, להתכופף כדי לשמור על הראש, לתפוס את המושב הראשון, להכין סוללה רזרבית למצלמה, בקבוק שתייה ונשנושים. הדרך ארוכה. 33 תחנות, שעתיים נסיעה בכיוון אחד. מחיר: יואן ועשרים [שקל ליום!]. הטיול הכי משתלם בעיר. חזרה: באותו קו עד לאן שתחליטו או עד למקום שמצטלב עם קו 4 של הרכבת התחתית [בכמה מקומות. התחנות בולטות], ומשם – זה עניינכם.