תפור-עלינו ב'ה-בירה' – קו 12 על הטבעת השנייה וקו 8 בטבעת השלישית

זה לא כתוב במדריכים למטיילים בעיר בייג'ינג, אבל הנה שני טיפים לנסיעות תפורות עלינו בשני קווים "שווים": נסיעה בטבעת השנייה בקו 12 TE [=טה 12] ונסיעה בטבעת השלישית באוטובוס 8 TE [טה 8]. תיירות עשה זאת בעצמך ומ-אוד בזול.

מתקדמים הפוך

זרים בבייג'ינג מתקדמים הפוך בחיים, אומר לי מולי ויץ. בהתחלה הם נעים בעיר כמו עשירים גדולים עם רכב ונהג פרטי. אחר כך הם יורדים בתג המחיר ומתניידים באמצעות מוניות וכרטיסיות ביקור. בשלב מתקדם יותר גם הרכבת התחתית שימושית, כי היא פשוטה לתפעול. אבל רק אחר-כך-אחר-כך, לפעמים אחרי כמה שנים של חיים בעיר, הם נוסעים – עולים ויורדים כאחד העם – באוטובוסים. כי אוריינות האוטובוסים מוצפנת בסינית וקשה לפיענוח. כולה אוטובוס שזה gong jiao che.

נסיעה בקו 12TE – הטבעת השנייה

זו נסיעה בבייג'ינג מפוארת ואימפריאלית. פעם הייתה כאן חומה שהקיפה את העיר הקיסרית. החומה הופלה [פרט לשני שרידים שרואים במהלך הנסיעה, בצד מערב ובצד מזרח], ואחריה נכתשו גם רוב המבנים מעידני מינג וצ'ינג וממרבית שנות המאה העשרים. מינג, צ'ינג – לזרים זה נשמע זניח, אז נניח לזה כאן. בייג'ינג הישנה שייכת להיסטוריה, לתמונות ולכמה הרהורי חרטה. במקומם נסלל כביש טבעתי יעיל ונבנתה עיר חדשה. ובקו TE 12 הדו-קומתי היא נפקחת לסבב מעגלי עם זנב.

איפה לעלות?

מציעה להתחיל ליד ציר האמצע [מקביל לקו 1 ברכבת התחתית], בתחנה שנקראת FUXINGMEN NAN. מקום קל לזיהוי בזכות הקשת הבלתי שלמה המעטרת את הכביש הראשי הניצב לטבעת.

שער התחיה הלאומי
צומת fuxingmen – שער התחיה הלאומית

 

הגעה וישיבה

התחנה נמצאת על הטבעת השנייה, בצד הדרום-מזרחי של הטבעת, כ-100 מטר מיציאה C, אם תגיעו אליה ברכבת מס' 1 ותרדו בתחנה fuxingmen. עלו באוטובוס לקומה השנייה. אם היא עמוסה, עמדו קרוב למושבים הראשונים, כי זו המשאלה שלכם: לשבת שם, לראות מגבוה, בלי שיסתירו, לשתות ולנשנש כי לפניכם שעתיים של נסיעה מהממת בעיר הגדולה של המאה העשרים ואחת.

האימפריה מכה שנית

ארבעה מסלולים בכל ציר פלוס כביש עוטף בעל שניים-שלושה מסלולים. נקי מאוד, סלול למשעי. טקסט למקרא סימנים עבור חוקרי תרבות. והבניינים – סיור חובה לאדריכלים. כל כך הרבה ארכיטקטים ממקומות שונים בעולם החליטו לצייר לנסיכים הקטנים בית במרחב של פנטזיה, והבנאים הסינים [כפריים כולם] יכלו להם. זה נס.

כור היתוך של בנייה ועיצוב בעיר-עיר שהחליטה: א. לגבור על שאנגחאי ו-ב. להיות בירת העולם. בניינים מופרדים, בניינים מחוברים, בניינים גדושים, בניינים גבוהים אבל לא גורדי שחקים, פרט לאחד (81 קומות – 330 מ') בגאומאו, בינתיים הנישא בעיר, שרואים במזרח אבל לא עוברים לידו בקו 12. בנייני זכוכית אבל לא בדיוק כמו במערב. או שיותר רחב או שיותר מוזר, או שיותר משהו.

בניינים
Xizhimen- בניינים מהדהדים את הרי גווילין?
בניינים
מחוברים במרומים בקרבת דונגג'ימן –

 

וריאציה שמיימית על דרכי החיבור והמעברים המקורים שנהגו בבתי בייג'ינג צמודי קרקע:

מבנה בבייג'ינג

גורד שחקים

גשר

גורדי שחקים

בניינים

גורד שחקים בגאומאו
גבוה ברקע גורד שחקים חריג בגאומאו

מקדש בודהיסטי

וגם מקדש לאמה של הבודהיסטים – במבט על הציר הקיסרי מדרום לצפון

שדרים דתיים, חילוניים, אימפריאלים, קומוניסטים, קפיטליסטים, מודרניסטים, פוס-מודרניסטים בכפיכה אחת.

ובקצוות – המבנים מסתיימים בגגות משופעים וישרים, עקומים ועגולים בכיפות, מחודדים כעפרונות וצריחים, מתארכים באנטנות, מחופים במעין צלחות, מדורגים, ישרים… ויש גם וגם וגם.

אנטנות

בניינים

נסיעה באור יום – הצגה ראשונה. בדמדומים כתומים של תפאורה טבעית נדלקים האורות בקצוות ומתחילה הצגה שנייה.

טבעת עם זנב

למען הדיוק – בפאה הדרומית של הטבעת האוטובוס מזגזג. מה איכפת. אז הנה פארק מקדש השמים [יש תחנה ליד השער הדרומי], הנה אחלה-שלג בפארקTaoranting בשביל לגלוש, הנה אחלה-קרח על תעלת מים רחבה המתפצלת בדרום העיר מנהר Liangshui ופוגשת בצפון העיר את נהר Nanchang.

נהר Nanchang
אפשר לרדת להליכה על הטיילת המעוצבת
שקיעה על נהר קפוא
לובן הקרח באודם שקיעה – רומנטי בבייג'ינג

 

אפשר להיכנס למול מערבי גדול PARKSON לאחר ירידה בתחנה שבה עלינו – אתם הרי בלב ה-בירה.

נעשה עוד סיבוב?

41 תחנות. איך יודעים "שסימן שהגענו”? הכרטיסנית כבר תעלה אליכם, תלטף את השכם, תדבר בסינית שוטפת וחביבה, תסמן לכם להחליק את כרטיס הנסיעה בתחבורה הציבורית על המונה האלקטרוני – אל תדאגו, הם דואגים לכם. וכל זה תמורת חצי שקל ישראלי, פחות מיואן סיני. כשיורדים בתחנה האחרונה חוצים את הרחוב ועולים בתחנה הראשונה כדי להשלים את הסיבוב.

אבל, רגע, לעלות או לא לעלות? התחנה האחרונה מציבה מוקש רציני: שוק פנג'יאה-יואן משמאלכם. למה? למה כל הדברים הטובים באים ביחד? להמשיך בסיבוב או לקנות פסלון סיני? דילמה קורעת תשוקות מונחת לפניכם.

אוטובוס

נסיעה בקו 8TE – הטבעת השלישית

איפה לעלות?

מציעה בתחנה LIANG MA QIAO שנמצאת ליד מלון שרתון SHERATON GREAT WALL – 500 מטר דרומית לתחנת הרכבת התחתית LIANG MA QIAOשל קו 10, יציאה C.

מה רואים?

28 תחנות, שעתיים וחצי נסיעה. שתי עצירות והחלפת אוטובוסים. מערכת כריזה וצג אלקטרוני – בסינית ובאנגלית. אל תבהלו, הכל מסתדר. ממרומי הקומה השנייה של האוטובוס אתם נגישים לבייג'ינג, העיר הגדולה, לאו-דווקא ה-בירה שראיתם בטבעת השנייה. זה ההבדל בין הטבעת השנייה לשלישית.

האוטובוס עוצר בתחנות ידועות לתושבי בייג'ינג, כמו sanyuanqiao, ['ציאו' – מילה שחוזרת בשמות התחנות ומשמעותה גשר], baijiazhuang לא רחוק מסנליטון, huhialuanmen ליד גאומאו [מימין מרכז הסחר הבין-לאומי של סין עם גורד השחקים ומלון שאנגרילה בקומה 64, ומשמאל בניין הטלוויזיה. המון לצלם!], shiliheqiaobei ליד שוק פנג'יאה-יואן – מאסט לתיירים ולתושבים הזרים, muxiyuan [שוק הבדים האין-סופי], yuyuantan – פארק הדובדבנים* ומגדל הטלוויזיה הגבוה ביותר בעיר. קצת אחרי מגדל הטלוויזיה – ארובת מחט עם מסעדה מסתובבת בצמרתה – מגיע האוטובוס לתחנה האחרונה: hangtianqiaoxi. נוהל הכרטיסנית ינחה אתכם גם כאן. יורדים, עולים על גשר עילי להולכי רגל, וחוצים את הטבעת הסואנת. כפפות קטיפה? כובע צמר אדום? – מוכרים "שוהים-פוהים" [זה של ס' יזהר] על הגשר מחכים לכם בקור או בחום.

איפה לרדת?

איפה שעליתם או באחת ההצטלבויות עם קווי הרכבת התחתית. האוטובוס חולף ליד כל הקווים, אפשר לראות את התחנות כשהוא עומד ברמזור ולרדת מיד בתחנה הקרובה. ואם מורים לכם לרדת בתחנה בשם Anzhenqiao, תרדו, ולכו קדימה 10 מטר. תוך דקות ספורות יגיע 8TE אחר, ותמשיכו בסיבוב.

אני משתמשת בקו הזה כקו שירות רגיל. הוא רגוע, מזמן ישיבה ושכנות טובה.

בניין

בניינים

זוג מבנים זהים
גם זוגות-זוגות בראו אותם
גשר עם קשת צהובה
גשר עם קשת צהובה להולכי רגל מעל נהר ליאנגמא
מתחת לבניין הטלויזיה
מתחת לבניין הטלוויזיה CCTV – אייקון בפאה המזרחית של הטבעת השלישי

 

מגדל הטלויזיה
מגדל הטלוויזיה בפאה הדרום מערבית של הטבעת השלישית. הכתמים בתמונה – הם הכתמים שעל השימשה הקדמית. והערפיח? – מידי אדם וטבע

 

כל הזכויות בידי הנוסעים בתחבורה הציבורית

אוטובוס

נסיעה במונית לאורך כל הטבעת השלישית עלתה הקיץ לחברות שלי 350 יואן [לפי מונה]. באוטובוס גבוה, שנוסע ועוצר, נקי, חדיש, מאפשר לצלם וגם להרהר, תשלמו שקל.

מחפשת סיום ונזכרת בסיסמה סינית קומוניסטית התלויה במוזיאון הלאומי: "כל הזכויות בידי החקלאים". בעיר, כל הזכויות צריכות להיות בידי הנוסעים בתחבורה הציבורית.

אין הדרן

רוצים גם טיפ על נסיעה בטבעת הראשונה, וטיפ על הטבעת הרביעית, וככה בפחות מעשרה יואן – שזה כמו מחיר של כרטיס נסיעה אחת באוטובוס דן – לראות את כל העיר, אה?