צ'ואנג דזה

 

סמל פיס
סמל היין ויאנג

 

צ'ואנג דזה הוא הטקסט הדאואיסטי השני בחשיבותו (אחרי "הדרך והסגולה").

ע"פ המסורת הסינית הספר נקרא על שם הפילוסוף שכתב את שבעת הפרקים הראשונים של היצירה, (מתוך שלושים ושלושה), שנקראים גם הפרקים הפנימיים.

אין ידיעה ברורה לגבי זהות המחבר, והחוקרים מעריכים שלפחות 5 גורמים שונים מעורבים בכתיבת הטקסט, (אם כי נראה שיד אחת כתבה את שבעת הפרקים הפנימיים).

ע"פ המסורת נכתב הספר בין השנים 300-350 לפנה"ס אם כי המחקר טוען שחלקים נכבדים בו כנראה נכתבו מאות שנים מאוחר יותר.

על אף שצ'ואנג דזה מוגדר כ"דאואיסט" הדאו מוזכר מעט מאוד בטקסט (וכמעט שלא מוזכר כלל בחלקו הראשון של החיבור).

המסר העיקרי בטקסט הוא ניגוד גמור למסר הקונפונציונסטי, בעוד קונפוציוס מדבר על הקרבה עצמית, קונפורמיזם חברתי ואמיתות מוחלטות, צ'ואנג דזה מדבר על עצמאות מחשבתית ושיבור וניתוץ מוסכמות חברתיות כדרך להגשמה עצמית.

צ'ואנג דזה מדבר על כך שלא משנה רמת התחכום והידע שבה אנו משתמשים על מנת להסיק מסקנות אף פעם לא נצליח להגיע לאמת הטהורה משום ש"האמת" נשארת תמיד סובייקטיבית ותלויה בעיני המתבונן.

הטקסט עצמו רווי מיסטיקה ונחשב לטקסט מרכזי בעיצוב המימד הדתי של הדאואיזם.

צ'ואנג דזה רואה במדיטציה כדרך העילאית של האדם להתקרב לעצמו ואל האמת הפנימית שבו.

צ'נג דזה טוען שהאדם כחייה חברתית מושפע מהדעה המקובלת בסביבתו מטמיע אותה והופך אותה לדעתו על אף שבאופן טבעי ואמיתי השקפתו עשויה להיות שונה לגמרי.

המדיטציה עוזרת לאדם לחזור ל"אני האמיתי" שלו ולגלות את רצונותיו וכמיהותיו הטבעיות.

ע"פ צ'אנג דזה, מדיטציה היא "הקשבה לא דרך האזניים אלא דרך הנשמה".

גם מבחינה ספרותית לטקסט הייתה השפעה עצומה על התרבות הסינית. הטקסט רווי משמעויות ובעל מבנה פרוזאי יחודי שהשפיע רבות על הספרות והפילוסופיה הסינית הקלאסית.

צ'אנג דזה ראה במילים כאמצעי מוגבל לתאר את המציאות ולכן בטקסט הוא משתמש במשלים רבים מעולם הטבע.

מבחינה פוליטית הוא ראה בשלטון כגורם מפריע, וראה בשליט פאסיבי ובלתי מורגש כשליט אידיאלי, ובניגוד לקונפוציוס ראה בממשלה (כל ממשלה), כגורם שלילי שראוי להתנתק ממנו.

ציטטות:

"המלכודת היא עבור הארנב, אחרי שתפסת את הארנב המלכודת נשכחת, המילים הן עבור המשמעות, כשתפסת את המשמעות, אתה יכול לשכוח מהמילים".

"החכם מסתכל לשמים ולא רואה בקטן והמצומצם מעט ולא בגדול והעצום יותר מידי, מכיוון שהוא יודע שאין גבול למרחב"

גירסה חופשית בהחלט של דוד גליל לציטוט מצ'ואנג דזה.

Tagged דוד גלילPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.