בלזאק והתופרת הסינית הקטנה, Dai Sijie, סין 2002

סרט
בלזאק והתופרת הסינית הקטנה

 

Balzac Ant The Little Chinese Seamstress

צרפת \ סין (2002)

בימוי: Dai Sijie

הסרט מבוסס על הרומן האוטוביוגרפי למחצה של הסופר והבימאי דאי סיג'י. הוא עוסק באחת התקופות השחורות בעידן סין המודרנית – מהפכת התרבות (1967-1976).

עלילת הסרט מתרחשת בכפר למרגלות הרי "הפניקס של השמיים" במחוז סצ'ואן. שני חברים , לואו ומא, מוגדרים כאויבי העם בגלל עברם הבורגני. הם נשלחים ל"חינוך מחדש" לשלוש שנים (1971-1974) במהלכם הם צריכים "לתקן את מחשבתם" ולחזור את מקורותיו והווייתו של העם הסיני – הלא היא האדמה. שניהם מתאהבים בבחורה צעירה, נכדתו של החייט המקומי הידועה בשמה "התופרת הקטנה". במהלך שהותם בכפר מוצאים השלושה זה את זו וזו את זה ומצליחים למלט עצמם מהמציאות הקודרת באמצעות אוסף של ספרים אסורים, מערביים ברובם כשבלזאק הוא האהוב ביותר עליהם. השניים מלמדים את "התופרת הקטנה" קרוא וכתוב ומפליגים עמה אל עולמות רחוקים. היא עבורם השחרור, המזון הרוחני, התקווה. באמצעות שני חברים למדה ה"תופרת הקטנה" על עצמה, היא מתבגרת, נהיית עצמאית וחופשייה בדעותיה עד שלבסוף היא נוטשת את סבה, את הכפר שהיה לה בית כל השנים ואת שני החברים בכדי להגשים את עצמה ואת שאיפותיה בעיר הגדולה.

לאחר סיומה של מהפכת התרבות משוחררים השניים, האחד הופך להיות רופא שיניים מפורסם ואילו השני הופך לכנר. הוא מהגר לצרפת (כמן גם דאי, הסופר) ושם הוא קובע את ביתו. ב-1990 רואה הכנר כי פתיחת "סכר שלושת הערוצים" מתקרבת וכי הכפר בו "בילה" בתקופת המהפכה ייהרס וישקע במים. הוא חוזר לכפר, אל אהבת חייו – התופרת הקטנה, אך היא כבר מזמן לא שם ואף אחד גם לא יודע מה עלה בגורלה.

בסופו של דבר אנו עדים בצורה החזקה ביותר ל"דור האבוד" של סין, דור המהפכה. כל אחד מהשלושה מייצג השתלשלות אחרת של חיים: הראשון, אמנם הפך לרופא מפורסם, הוא נשוי ויש לו בת אך הוא חייו אינם שלמים, השני הוא כנר מפורסם שהיגר לצרפת, הוא עושה בה חיל אך הכמיהה לסין, לאהבה מכונן בו תדיר ועל פניו נסוכה הבעה אבודה, מחפשת, כמהה. השלישית, הלא היא התופרת הקטנה פשוט נעלמה כמו רבים אחרים שנבלעו ונרמסו תחת גלגלי המודרניזציה, הם חסרי שם, חסרי שיוך, חסרי זהות בכרך עירוני מפלצתי חסר רחמים.

זהו סיפורה של סין במהלך "מהפכת התרבות", זהו סיפור המפגש וההתנגשות הבלתי נמנעת בין העיר לכפר, בין האינטלקטואל לבור כשלשם שינוי ידו של הכפרי והבור היא על העליונה, האומנם?

באחת הסצנות הראשונות והאהובות עלי מגיעים השניים לראשונה אל הכפר. ראש הכפר בוחן אותם ואת חפציהם, הוא מגלה כינור ומאיים לזרוק אותו אל האש. השניים מגינים על הכינור בחירוף נפש ומצליחים לנגן יצירה אחת של מוצרט, לכששואל ראש הכפר לפשר היצירה ומשמעותה, אומרים לו השניים כי שמה הוא " מוצרט חושב על היו"ר מאו".

Tagged עידן איילPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.