המסע למערב

הטאו של הקוף

המסע למערב (Xi You Ji), הוא אחד מארבעת הקלאסיקות הסיניות והרומן המיתולוגי החשוב ביותר בספרות הסינית.

העלילה מתרחשת במאה ה 7 בתקופת שושלת טאנג. הסיפור המרכזי הוא סיפורם של הנזיר סואן דזאנג, הקוף סון וו קונג, החזרזיר ג'ובה ג'יה ונזיר החול במסעם לגן-עדן לפגוש את בודהא ולהביא את המגילות הבודהיסטיות לסין.

הספר רחוק מלהיות ספר דתי אם כי אפשר ללמוד רבות ממנו על בודהיזם סיני בפרט ועל הדתות בסין בכלל.

על אף שהספר פורסם בלי קרדיט, הספר מיוחס לוו צ'ן אן (1500-1582).

וו צ'ן אן משכיל ואיש אשכולות חבר באליטה של שושלת מינג, נכשל מספר פעמים בבחינת הקיסריות דבר שהוביל אותו לחיי עוני.

הכישלונות והחיים בשולי החברה גרמו לתחושות של מירור וכעס כלפי החברה ובמיוחד כלפי המנגנון האדמיניסטרטיבי הקיסרי.

וו צ'ן אן ניסה ונכשל בשינוי המציאות בסין ומכיוון שלא היה חלק מהשיטה רעיונותיו נדחו בביטול.

הספר "המסע למערב" שנכתב בערוב ימיו של המחבר הוא למעשה ספר מחאה (שנכתב בשפה עממית ולא בשפת הפקידים) כנגד השיטה הפיאודלית המושחתת של סין.

הספר שנכתב במאה ה 16 מבוסס באופן רופף על סיפורו של הנזיר שואן דזאנג ומסעו להודו.

הרומן כולל 100 פרקים בארבעה חלקים שונים.

החלק הראשון:
מבוסס על סין וו קונג – קוף שנולד מביצת אבן.

הקוף הוא אמיץ, חכם ואנטי קונפורמיסט. הקוף מייצג את הצדק והמלחמה של האדם הפשוט במערכת הבירוקרטית וגם במערכת האלים.

הקוף מרד בשליט האלים הקיסר הירקן ובודהא נחלץ לעזרת הקיסר וכלא את הקוף בצינוק ל 500 שנה, רק שיוצא הנזיר סואן דזאנג למסעו להביא את בשורת הבודהיזם לסין ניתנת לקוף הזדמנות לכפר על מעשיו ע"י ליווי המסע. הקוף חצוף, יהיר אך גם רודף צדק ומנסה לתקן את המציאות.

החלק השני:
מבוסס על הנזיר סואן דזאנג שמוצג בתחילת הסיפור ככליל השלמות. הוא ישר, צנוע וחרוץ, אם כי בהמשך העלילה הנזיר מוצג כפחדן וחדל אישים שאינו יודע כיצד לנהוג בזמן משבר.

החלק השלישי:
מבוסס על המסע עצמו בו אנו לומדים להכיר את הגיבורים הנוספים:
ג'ו באג'יה – החזיר שבעברו היה מרשל בצבא השמים והוגלה לעולם התחתון מפני שחיזר אחרי נסיכת הירח. החזרזיר מוצג כדמות "גשמית" שאינה יכולה לשלוט בתאוותיו לאוכל ולמין.

הוא גם מוצג כדמות עצלה ואנוכית שהקוף מחזיר למוטב שוב ושוב במהלך העלילה.

בן החול – גנרל בצבא השמים שהוגלה לחיי העולם הזה אחרי ששבר את גביע הבדולח של המלכה השמימית. בעיקרון בן החול הוא דמות חיובית אך משעממת וצייתנית.

החלק הרביעי:
הפרק האחרון (100), הוא אחרית דבר שמתארת מה קרה לגיבורים שחוזרים מהודו לממלכת טאנג.

הספר עצמו הפך לסיפור הפופולארי בסין (ובמדינות השכנות כמו יפן, קוריאה וויאטנם) ונוצרו אין סוף גרסאות כתובות, מצוירות ממוחזות ומצולמות של הסיפור.

הספר עצמו יכול להיות מובן ברמות שונות מרמה של ספר לילדי הגן ועד רמה של פילוסופיה גבוהה.

הקוף עצמו הפך לדמות מרכזית בתרבות הסינית, דמות שמייצגת צדק ותיקון חברתי.

Tagged דוד גלילPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.