האן ולאומיות בסין

כניסה למאוזוליאום
תור ארוך של סינים בכיכר טיאן אן מן, בכניסה למאוזוליאום של מאו

 

מעל ל 90% מאוכלוסיית סין מגדירה את עצמה כחלק מלאום ההאן (Han), הקבוצה הדומיננטית בין 56 הלאומים בסין.

רבים מהם (וגם רבים מחוץ לסין), רואים בלאום ההאן כגורם הלאומי הדומיננטי בהיסטוריה הארוכה של סין ואפילו משייכים את בני ההאן לקבוצה גזענית אחת.

האמת ההיסטורית מורכבת הרבה יותר. הרעיון של לאומיות שמקורו במערב הגיע לסין רק במאה ה 19 בתקופה בה סין עמדה בפני תמורות מהותיות עם התערערות שושלת צ'ינג והתפשטות האימפריאליזם באסיה.

סין שעד אותה תקופה ראתה בעצמה אומה נבחרת ועליונה עמדה בפני סיטואציה שעמדה למוטט לחלוטין את תפיסת עולמה.

"הברברים" הנחותים הצליחו להשפיל את קיסר הממלכה השמיימית כאשר סין הוכתה שוק על ירך במאבקה מול המעצמות האירופאיות בכלל ומול האימפריה הבריטית בפרט.

בנוסף לכך, סין עמדה בפני משבר כלכלי חסר תקדים, שינוי דמוגרפי קיצוני (האוכלוסייה כמעט שולשה בין 1750-1850), והתמכרות המונית לאופיום (כתוצאה מהאימפריאליזם הבריטי), גרמו למצב בו מיליוני איכרים נעקרו מאדמתם והחלו לנדוד בסין בחיפוש אחר אוכל ופרנסה.

על רקע זה הופיע חונג סיו צ'ואן – אדם עם הפרעות נפשיות שנכשל שוב ושוב בניסיונותיו להצטרף למערך האדמיניסטרציה הקיסרי.

הוא ראה בעצמו משיח (אחיו הצעיר של ישו), שתפקידו להציל את סין ולהעלותה על דרך חדשה.

חונג איגד סביבו מיליוני עקורים בדרום סין ויצא במרד נגד קיסר שושלת צ'ינג.

באידיאולוגיה של חונג היו מאפיינים שונים: אגררים, סוציאלים דתיים וחינוכיים אך האלמנט המפתיע באידיאולוגיה ובתירוץ למרד הייתה התפיסה ששושלת צ'ינג היא שושלת זרה ולא סינית.

שושלת צ'ינג שמקורה בשבטים המנצ'ורים מאזור דונג ביי (Dongbei), של היום היתה במובנים מסויימים יותר סינית מהסינים עצמם.

השושלת קיבלה את הפילוסופיה הקונפציוניסטית באופן מוחלט ועברה תהליך מלא של "סיניפקציה".

עד אמצע המאה ה 19, העם הסיני ובמיוחד האליטא, ראו בצ'ינג שושלת לגיטימית לחלוטין.

הצגתה כ"שלטון זר" בדומה למעצמות אירופה הכתה את הקיסרות בהלם וסמנה את תחילת השינוי בדרך ההגדרה של העם הסיני את עצמו.

עד המאה ה 19 הציוויליזציה הסינית (שהתגבשה אלפי שנים לפני איחוד המדינה ויצירת מוסד הקיסרות במאה ה 3 לפנה"ס), הגדירה את הזהות הסינית במונחים תרבותיים בלבד וכבחירה וולונטרית של כל אדם שבחר לאמץ את התרבות הסינית.

למושג "סין" או "סיני" לא התלוותה שום משמעות או קונוטציה דתית, לאומית או גזעית.

הזהות עצמה הייתה גמישה מאוד והשתנתה במובנים מסויימים במהלך ההיסטוריה הארוכה של הציוויליזציה הסינית אך בשום מקום או זמן לא הייתה זו זהות לאומית או גזעית.

המרד של חונג והמרד שבא בעקבותיו (מרד הבוקסרים) נכשלו אך התנועה הלאומית הסינית הלכה והתחזקה במיוחד בקרב אינטלקטואלים שהושפעו ולמדו ביפן שבעצמה הפכה מדינת לאום מודרנית באמצע המאה ה 19 עם רפורמת מיג'י.

משהוקמה לבסוף הרפובליקה הסינית ב 1912 ע"י דר סאן יט סון, היא נקראה רפובליקת חמשת הלאומים והוגדרה כישות מולטי אתנית.

החלוקה ללאומים נעשתה ע"פ מפתח ג'ג ודתי.

לאחר השתלטות הקומוניסטים ב 1949 החל "פרויקט זיהוי" שניסה לסווג את האוכלוסייה הסינית ע"פ מפתח אתני.

הסיווג חילק את אוכלוסיית סין ל 56 לאומים (ההאן ועוד 55).

הקומוניסטים החלו בתהליך יסודי ונמשך שנועד להפוך את סין למדינת לאום ולחזק בפרט את התודעה הלאומית בקרב תושבי סין שרואים בעצמם כחלק מההאן.

Posted in Uncategorized
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.