להבין את סין ז' – מבט כולל – טל רשף

איש עסקים סיני

"קשה להבין אותם" הוא אחד המשפטים הנפוצים ביותר שאני שומע מאנשי עסקים ישראלים שחוזרים ממפגש עם עולם העסקים בסין.

הסינים חרוצים וממושמעים אך במקום הפחות צפוי יפסיק איש העסקים החרוץ לענות לאימיילים וטלפונים, הוא יקדיש זמן ואנרגיה רבה לתהליך המשא ומתן המסחרי, אך ישוב וידון בו בנקודות שכבר סוכמו וישקיע מאמץ רב בבילויים, אוכל ושתיה. בחברה הסינית מובטח לנשים שיוויון מלא בכל תחום, אך בתוך הבית, בחוג המשפחה גם מדעניות ונשות עסקים מצליחות רבות יתנהלו מתוך הרכנת ראש כלפי בן הזוג שלהן, סינים מערביים למראה ברחובות גואנזו ושנחאי הלובשים חליפות מחוייטות וצמודים תדיר לאייפון יתנהלו בתהליכי מכירה ומשא ומתן בדרך סינית שלא תמיד ברור מה מדריך אותה, הסיני לא יגיד לא ובמקום זאת יעדיף לומר "אראה מה אני יכול לעשות" או "אחשוב על כך".

ישנן דוגמאות רבות נוספות.

המאמר הנוכחי מסיים סדרה של 7 מאמרים אודות מקורות תרבות סין, סדרה שניסתה לתת כלים להבין את סין. הגיע הזמן לשזור את כל החוטים יחד לחבל אחד, לקבץ את כל הפרטים לכלל מבט רחב המאפשר לנו להבין טוב יותר את תרבות סין ואת הגורמים שמתוכם היא צמחה. הכלים הללו חיוניים לאיש העסקים הישראלי כי תרבויות ועסקים משולבים זה בזה, אבל זה גם רלוונטי מאוד לסטודנט המגיע ללימודים בסין, לתייר או לעובד המבצע אליה רילוקיישן.

החברה הסינית של היום מבטאת ערכים שצמחו דרך אלפי שנים של עבודה בשדה האורז, המקום בו הסיני מגדל את מזונו העיקרי, עבודה סיזיפית, מאומצת, עבודה המתאמת פעילות של אנשים רבים ומחייבת דיוק והקפדה על פרטים, את התוצאות של כך ניתן לראות בפעילותם הממושכת והחוזרת של פועלי יצור סיניים בפס היצור.

הפריון הגדול של השדות במישורי הנהרות הסיניים אפשרו גדילה של האוכלוסייה, וגידול האוכלוסייה יצר את העיר הסינית, המקום בו אנשים רבים חיים יחד ופוגשים אנשים שאינם מוכרים להם, המקום בו אדם אינו נמדד על פי שיוכו המשפחתי. החברה העירונית בסין, שהיא הוותיקה בעולם, הורגלה לכך מזה שנים רבות והיא יצרה את דרכי ההתנהלות בין אנשים: השמירה על הפנים של האדם ושל זולתו, הגינונים המתווים את הדרך בה נוצרים קשרים ועסקים.

במבנה הזה ובהתנהלות הזאת יש חשיבות לרעיונות שעל פיהם פועלת החברה, ובסין שני הרעיונות העיקריים שמשפיעים עד היום הם תורת קונפוציוס ודרך הטאו: הראשון מגדיר את חובת הציות והכבוד לגבוהים בדרגה והאחריות כלפי הנמוכים בדרגה, הטקסים והכללים שעל פיהם מתנהלות מדינה, חברה ואף משפחה, השני לעומת זאת מכווין את היחיד להקשיב פנימה לעצמו והחוצה אל העולם, להשתלב בהוויה של הקיום ולקבל את היש בלי לשנות אותו. האחת יצרה את הדרך הסינית של התנהלות בין אישית, האחרת נתנה לחיי היומיום כלים ליצירת הרמוניה של היחיד עם סביבתו ועם עצמו: צ'י-קונג, פנג-שואי, טאי-צ'י.

כל אלה יצרו את תרבות סין לדורותיה, וזאת עברה במאה השנים האחרונות, לנוכח המודרניזציה שהגיעה אליה, מהפך רחב מימדים. לצד ההתנהלות והחשיבה בכלים שתיארתי נוכחת גם המורשת של מאו צה-דונג, החותם שהשאירו בסין עשרות שנים של שלטון קומוניסטי, של פולחן אישיות, חיי צנע והסתגרות, בחלקים מסוימים פועל האדם הסיני עד על פי החינוך שקיבלו הוא ומשפחתו בתקופה ההיא, ובחלקים מסוימים הוא מגיב לכך בדרך של ריאקציה, של התנערות, כמו למשל ברדיפה אחר מותגים שיש בה ניסיון לפיצוי עצמי על החוסר של פעם.

בימים אלה, ממש מתחת לאפנו עוברת תרבות סין טלטלה עקב הפריצה הכלכלית קדימה והחשיפה למערב, התוצאות של מה שמכונה המודל הכלכלי הסיני, המודל שמאפשר בסין חופש יזמות כלכלית לצד ניהול מלמעלה בידי המפלגה, פתיחות למערב לצד שמירה קנאית על היכולות העיקריות בתוך סין למען עצמאותה ולהמשך הפיתוח שלה, מודל שגרם להגירה של מאות מיליונים מהכפר הנחשל אל הפיתוח בערים, מודל שהוציא מאות מיליונים ממעגל העוני וזקף את גבם כבני המעצמה העולמית העולה.

כל אלה יחד, ונוספים שקצרה היריעה מלהכליל את כולם, שותפים לעיצוב התרבות הסינית, ההתנהלות בסין, החשיבה, הדרך לקיים משפחה, לעשות עסקים, לבנות חברויות, להשתלב בחברה ולהתפתח באופן אישי. סין פועלת בדרך משלה, חשוב להבין אותה על מנת לדעת כיצד להתנהל ולהצליח בה.

Tagged טל רשףPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.