טיפים לצילום במהלך טיול – צוות פורטל סין

חזרנו הביתה עייפים ומלאי חוויות מהטיול בסין. ומה נשאר לנו בעצם? החוויות בראש והתמונות במצלמה.

את המדריך לשיפור החוויות בראש נשאיר לפעם אחרת… בכתבות אלו ננסה ללמוד כיצד לשפר את יכולת הצילום באמצעות טיפים הניתנים ליישום על ידי כל מטייל – גם אם אין הוא מגדיר את עצמו כצלם מקצועי.

נשתדל לא להיכנס להגדרות מסובכות מידי אלא להסביר את הדברים בצורה הפשוטה ביותר.

להזכירכם, בעידן מצלמות הפילם היינו יכולים לצלם עד 36 תמונות לפני שהיינו צריכים להחליף סרט צילום במצלמה, וכל הדפסה של תמונה הייתה עולה לא מעט כסף (כשמחיר קניית הפילם ופיתוח הסרט משוכלל במחיר הכולל).

כיום, בעידן הדיגיטאלי, ניתן לצלם מאות ואלפי תמונות ללא הגדלת התשלום עבור כל תמונה, בהנחה שאנו מתעלמים מהקנייה הראשונית של כרטיס הזיכרון.

לעיתים, באופן פרדוקסאלי ובניגוד למה שניתן היה לחשוב, דווקא בגלל שבעבר כל תמונה הייתה יקרה יותר, הושקע בכל צילום זמן ומחשבה ארוכים יותר, עובדה שבסופו של דבר הביאה לתוצאות צילום לא פחות טובות מהיום – ואולי אף יותר.

לכן, הרעיון הבסיסי העומד מאחורי כל העצות והטיפים המופיעים בכתבה זו, הוא להשקיע יותר זמן ומחשבה לפני כל צילום.

נכון שיש סוג מסוים של תמונות יפות שצולמו בזכות שליפה מהירה של המצלמה, הדלקתה ולחיצה מהירה על כפתור הצילום (תהליך שהיה הרבה יותר איטי בעבר עקב הצורך בכיוונים רבים לפני הצילום שכיום מתבצעים באופן אוטומטי), אבל עדיין זהו אחוז קטן יחסית מסך כל התמונות המצולמות במהלך טיול.

שוטרים
תמונה שצולמה בזכות שליפה וצילום מהירים – שוטרים בכיכר טיאן מאן בבייג'ינג

 

אחד מהמונחים הבסיסיים אותו חייב להכיר כל צלם המעוניין לשפר את יכולת הצילום שלו הוא "עומק שדה".

להזכירכם, לפני כל צילום מתבצע תהליך (אוטומטי) של כיוון הפוקוס על ידי המצלמה. בתהליך זה, מגדירה המצלמה (ובעצם הצלם שכיוון את המצלמה לכיוון האובייקט), אילו עצמים בתמונה יהיו חדים (החלקים אותם אנו מעוניינים לצלם) ואילו חלקים יהיו פחות חדים ואף ממש מטושטשים. יש לשים לב שלא לבלבל בין טשטוש הנוצר מחוסר פוקוס לבין טשטוש הנוצר מצילום בתנאים של חוסר אור ומהירות תריס נמוכה (עליהם נדבר בהמשך).

לכן ההגדרה של עומק השדה הוא הטווח שבין האובייקטים הנראים חדים וברורים הנמצאים לפני הנקודה שאליה כיוונו את המצלמה לבין האובייקטים הנראים חדים וברורים הנמצאים אחרי הנקודה שאליה כיונו את המצלמה (ועליה ביצעה המצלמה את תהליך המיקוד – הפוקוס).

התמונה הבאה מדגימה עומק שדה גדול, וניתן לראות שגם העצמים הנמצאים קרוב למצלמה, וגם העצמים הנמצאים רחוק מהמצלמה מופיעים באופן חד וברור.

אופניים
עומק שדה גדול – אופניים להשכרה בבייג'ינג

 

התמונה הבאה מדגימה עומק שדה קטן, וניתן לראות שגם העצמים הנמצאים קרוב למצלמה, וגם העצמים הנמצאים רחוק מהמצלמה מופיעים באופן לא חד וברור. העצמים היחידים המופיעים באופן חד וברור הם העצמים שאותם התכוונן הצלם לצלם שאלו הצמידים המופיעים בפוקוס.

צמידים
עומק שדה קטן – שוק המשי בבייג'ינג

 

כמו בכל דבר בחיים, גם כאן אין חוקיות ברורה. ישנן תמונות בהן נעדיף עומק שדה קטן – בד"כ לצורך הדגשת האובייקט המצולם (צילום של חפץ), וישנן תמונות בהן נעדיף עומק שדה גדול לצורך קליטת כמה שיותר מידע לתמונה (צילום של אנשים על רקע נוף).

ישנם שלושה גורמים המשפיעים על עומק השדה:

מרחק האובייקט המצולם מהמצלמה.
ככל שהאובייקט המצולם קרוב יותר למצלמה, כך יקטן עומק השדה ויגדל הטשטוש של האובייקטים הנמצאים אחריו ברקע.

כדורי בד
עומק שדה קטן עקב – כדורי בד וריהוט מיניאטורי הנמכר בסימטה בבייג'ינג

 

ככל שהאובייקט המצולם נמצא רחוק יותר מהמצלמה, כך יגדל עומק השדה.

מקדש השמים
עומק שדה גדול – מקדש השמיים בבייג'ינג

 

אורך המוקד של המצלמה.
ככל שאורך המוקד של העדשה גדול יותר (מה שנקרא "זום גדול יותר") כך יקטן עומק השדה.

ילד סיני
ילד סיני במקדש השמיים

 

ככל שאורך המוקד של העדשה קטן יותר (עדשה רחבת זווית) כך יגדל עומק השדה.

משחק קלפים
עומק שדה גדול – חבורת סינים משחקת קלפים

 

גודל הצמצם.
הצמצם הנמצא בעדשה דומה בתפקידו לאישון הנמצא בעין. ככל שהצמצם גדול יותר (פתוח יותר) כך ייכנס יותר אור במהלך הצילום – ולהיפך.
ככל שגודל הצמצם יהיה גדול יותר, כך יקטן עומק השדה. הפוקוס בשתי התמונות הבאות נעשה על אותה הנקודה (ידית המכסה).

כלי חרס
עומק שדה קטן

 

ככל שגודל הצמצם יהיה קטן יותר, כך יגדל עומק השדה.

כלי חרס

עומק שדה גדול

באופן גס ניתן לומר שעומק השדה מתחלק לשליש לפני האובייקט ושני שליש אחרי. הכוונה היא שאם המרחק של האובייקט שעליו נעשה הפוקוס הוא כ 3 מטרים, עומק השדה יהיה מהמטר השני (מרחק מהמצלמה) ועד המטר החמישי.

לנתון זה יש חשיבות כבכוונת הצלם להשיג עומק שדה גדול ככל האפשר. במקרה זה על הצלם לכוון את הפוקוס על מרחק קרוב יותר למצלמה ממרחק האובייקט בפועל בכדי לקבל טווח זהה בין עצמים בפוקוס הנמצאים לפני האובייקט (שעליו נעשה הפוקוס) ולעצמים הנמצאים אחריו.

בכתבה הבאה נדבר על מהירות הצילום והמשמעויות המעשיות שלה.

Posted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.