מנזר שאולין וזן בודהיזם

מנזר שאולין
מנזר שאולין

 

מנזר שאולין באזור הרי סינג בפרובינצית חונאן הוא אחד המנזרים ה חשובים בסין וערש פילוסופיית הזן (צ'אן).

ההיסטוריה של שאולין מתחילה עם הגעת נזיר בשם בודידרמה (Bodhidhama) מהודו לסין. בודידרמה היה נזיר נסיך שהגיע לסין על מנת להפיץ את בשורת הבודהיזם. על פי האגדה, הקיסר Wu שאהד את התנועה הבודהיסטית הזמין את הנזיר לארמון ובדו שיח שהתפתח בניהם שאל את הנזיר מה הגמול שיקבל עבור תמיכתו בבודהיזם ובמיוחד המימון שהוא מעביר עבור תרגום מגילת סנסקריט לסינית. בודידרמה ענה לקיסר שאין ערך למעשים טובים שנעשים ע"י אחרים עבורך אפילו שהם נעשים בשמך.

לאחר מכן הנזיר נטש את הארמון ופנה לבקר במנזר בו פסקו הנזירים במלאכת התרגום. המנזר נמצא באזור שבו נמצאו שאריות יער שנשרף (לין Lin – יער בסינית), והקיסר שתל בו עצים חדשים (שאו Shao – קטן/חדש בסינית), ולכן נקרא המרום שאולין – היער החדש/קטן.

הנזירים שחשדו בבודידרמה סירבו לקבלו למנזר ובודידרמה התיישב במערה מחוץ למנזר ושהה בה יום ולילה במשך תקופה ארוכה של תשע שנים עד שהנזירים הסכימו לקבלו למנזר. לאחר שהתקבל למנזר, גילה שהנזירים במצב גופני ירוד, מצב גופני שאינו מאפשר להם אפילו לקיים את המדיטציות הבסיסיות ביותר. בודידרמה החל לאמן את הנזירים בתנועות שמתבססות על החיות במיתולוגיה ההודו-סינית, וזהו למעשה תחילתו של הקונג פו של שאולין (קונג פו פירושו יכולת או מומחיות).

חשוב לציין שקונג פו ואמנות לחימה שונות התקיימו גם במקדשים אחרים בסין במשך מאות ואלפי שנים אבל בשאולין התפתח סוג מסוים ושונה מאותם שיטות.

מאחר ששואלין והנזירים בו סבלו התקפות והתנכלויות רבות במהלך השנים מכיוון שהשלטון הקיסרי והשלטון המקומי ראו במנזר איום על מונופול הכוח שלהם, המקדש נהרס ונשרף מספר רב של פעמים במהלך ההיסטוריה.

באופן פרדוקסאלי דווקא ההתנכלויות הביאו להתפשטות השיטה מכיוון שהנזירים שנמלטו משאולין הצטרפו למנזרים אחרים או נדדו בסין וכך הפיצו את השיטה.

התרומה המרכזית והחשובה ביותר של שאולין לתרבות הסינית והאסייתית נמצאת דווקא בשיטה הפילוסופית שהתפתחה במנזר הצ'אן (זן בצורתו היפאנית המקובלת במערב).

צ'אן פירשו מדיטציה והיא מיזוג בין בודהיזם (מהאינגנה) ודאויזם. על פי הצ'אן כל מעשה או תבונה הוא אקט סובייקטיבי. אין אמת מוחלטת ושלמה ולכל אדם יש את הדרך האמיתית והאינדיבידואלית שלו.

תהליך הלימוד הוא תהליך של התבוננות וישום עצמאי.

החוכמה העילאית מועברת לא ע"י קריאה בספרים ולימוד פרונטאלי אלא תוך כדי ביסוס קשר בין המורה והתלמיד שמתבסס על העברה תוך כדי פעולות משותפות וניסוי וטעייה.

צ'אן היא לא תנועה שמטיפה להתבודדות או ניתוק מהחברה אלא להיפך, ע"פ הצ'אן הפעולות היומיומיות הפשוטות אם נעשית ע"פ הדרך הראויה הן הדרך הנעלה.

Tagged דוד גלילPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.