גיבור, Zhang Yimou, סין 2002

סרט

סין \ הונג קונג (2002)

בימוי: Zhang Yimou

אפוס היסטורי מרהיב עטור משתתפים ואפקטים. אחד הסרטים החשובים והמרהיבים שנעשו לא רק בסין אלא גם מחוצה לה. זהו סרט חובה אם כי בפעם הראשונה לא מצליחים לחלחל כל הרבדים הסמויים והפנימיים של הסרט.

רקע:

סין של אמצע המאה השנייה לפנה"ס מחולקת למספר רב של מדינות (7 במספר) כאשר כל ממלכה מנסה באמצעות צבאה לכבוש את רעותיה אך ללא יותר מידי הצלחה. מצב זה משתנה עד לבלי היכר ברגע שעולה מי שנודע מאוחר יותר כקיסר הראשון של סין (אגב, זהו שם תואר שהקיסר העניק לעצמו בנוסף לשם התואר "צהוב" כדי להעיד על קרבתו כביכול, מבחינת התרומה והחשיבות, לקיסר הצהוב האגדי כותב ספר הרפואה). צ'ין עולה לשלטון בשנת 247 לפנה"ס כשהוא בן 13 בלבד. מספר שנים מאוחר יותר הוא מתחיל את מסע הכיבוש האדיר שלו. מסע זה נמשך 17 שנים במהלכם הוא מצליח לאחד את סין, בפעם הראשונה בהיסטוריה תחת כנפיו.

ההצלחה המסחררת של צ'ין בכיבוש המדינות השכנות נובע בראש ובראשונה מדוקטרינה אידיאולוגית לגליסטית. בלי להרחיב יתר על המידה, לפי הלגליסטים המטרה מקדשת את האמצעים, ואני מתכוון לצורה הברוטלית והאלימה ביותר שיכולה להיות. בנוסף מאמין הקיסר הראשון באלמוות של הגוף הפיזי וזה אומר החזקת מאגר גדול מאוד של אלכימאים ורופאים, דאואיסטים בעיקר, שכל מרצם מוקדש למטרה זו של הארכת חייו של הקיסר. בתקופה זו נחקרו מאות צמחים, עשבים, שורשים ותרכובות שונות. מאוחר יותר כשהוא בן 50 הקיסר נפטר וכנראה בגלל הרעלת עופרת וחומרים "מאריכי חיים" אחרים שבלע. ההתעסקות באלמוות של הגוף הפיזי בחיים האלה לא מנע ממנו כמובן לעסוק גם בחיים שלאחר המוות וכבר למן עלייתו לשלטון החל הקיסר את הפרוייקט הגרנדיוזי הראשון שלו: בניית אחוזת הקבר. אחוזה זו שנודעת בשם אתר חיילי הטרקוטה פרושה על שטח של 56 קמ"ר ויש בה אלפי חיילי טרקוטה בגודל טבעי, לכל אחד תווי פנים, עמידה ולבוש שונים. המתחם כולל כנראה גם אולמות משובצים באבני חן, נהרות כספית בדמות הנהר הצהוב והנהר הארוך, הלא הוא היאנגצה ועוד הפתעות רבות ומשונות מחכות עדיין לחשיפה. בנוסף החל צ'ין, מייד לאחר איחוד סין בבניית החומה הגדולה, מערכת ביצורים ארוכה ומפוארת 4600 ק"מ אורכה. מערכת זו נועדה במקור להגן על סין מפני השבטים שבצפון אבל בנייתה גבתה מחיר כבד עד מאוד. כך הועסקו מיליונים בעבודת כפייה שונות.

אבל בצד ההרס, האלימות ועבודות הכפייה עמדה סין כולה בסימן של אחדות. מידות ומשקולות אחידות נקבעו, דרכי גישה ומעבר שופצו ומערכות של סכרים הוקמו. אבל כנראה הדבר החשוב ביותר שנקבע הוא הכתב שיבוא לידי ביטוי גם בסרט עצמו. לא ניתן לנהל ממלכה תקינה כשיש 19 סימניות שונות למילה אחת – חרב אומר הקיסר בדו שיח שהוא מנהל עם "ללא שם".

אחדות זו היא אחד מעמודי התווך של הסרט.

עלילת הסרט:

הקיסר שסבל במהלך שנות שלטונו מניסיונות התנקשות קבע כי אף אדם לא יוכל להתקרב אליו מלבד יועציו הקרובים. החוק אינו תקף למי שעלה בידו להרוג את שלושת אויביו הנוראיים ביותר. כך זוכה הלוחם "ללא שם" להתקרב אל הקיסר מרחק 10 פסיעות הנחוצות כל כך להתנקש בחייו. הסרט מתחיל בסיפור פגישתם של הקיסר וללא שם כאשר ללא שם מגולל את סיפור קרבותיו עם הלוחמים השונים תוך כדי שהוא מנצל את חולשותיהם. לאחר שמסיים ללא שם את סיפורו מגיע תורו של הקיסר וזה מציע אלטרנטיבה שונה לאירועים השונים. בשלב זה הגרסאות השונות למה שקרה אינן רלוונטיות כלל אלא רק הרגע שבו ניצבים זה מול זה אין שם והקיסר הראשון מנהלים קרב של מוחות, קרב שעתיד לקבוע את גורלה של אומה, מדינה שלמה.

אלמנטים חשובים בסרט:

צבעים
יש חשיבות אדירה לצבעים, הסצינות השונות מצולמות תחת פילטרים צבעוניים בהתאם לחמשת האלמנטים. הקרבות המוצגים בסיפורו של ללא שם מצולמים באדום ובצהוב, סיפור הקרבות כפי שהוא מוצג על ידי הקיסר מצולם בכחול, גיבוש תוכנית הפעולה בין המתנקשים והמלחמה בניהם בלבן וזיכרון הקרב של חרב שבורה בירוק.

קליגרפיה
הקליגרפיה מוצגת בסרט ובכלל בתרבות הסינית כאידיאל אליו צריך האדם באשר הוא לשאוף. הקליגרפיה בדומה לסייף היא השילוב של כוח ורוח. ודרך הקליגרפיה עוברים המסרים החזקים היותר בסרט. הראשון קשור לעצם העובדה כי לא ניתן לנהל ממלכה תקינה כאשר יש מספר רב של סימניות לכל מילה ומילה. השני קשור למשמעות שיש לסימן "חרב" אותו כותב "חרב שבורה" ומסמל למעשה את האיחוד הנעלה בין האדם לחרב. הלוחם האידיאלי אינו רוצה להרוג כלל. וכל המתנקשים כולם מקריבים עצמם למען האידיאל הנעלה יותר של שלום ושל "הכל תחת השמיים". הקרבת היחיד למען הכלל

משמעויות פוליטיות וביקורת
הביקורת החריפה ביותר כנגד הסרט טענה כי הוא פרו טוטליטרי ובעד איחוד סין. לראיה התמיכה הגדולה שהסרט קיבל מממשלת סין. המסר שעומד מאחורי הסרט הוא הניצחון של הביטחון, היציבות והאחדות על פני אינדיוודאליזם, חופש וזכויות אדם.

Tagged עידן איילPosted in סין - מאמרים
עשינו מהפכה - כאן יכולה להיות המודעה שלך
אם לא תפרסם - איך יבואו

צור קשר

יש לכם משהו להגיד לנו? כיתבו לנו ונשמח לשמוע.